Efterbehandling og brug af opgavelister 2025

Målgruppe
Nyere GIS medarbejdere der har brug for at lære hvordan man efterbehandler årets ajourførte GeoDanmark objekter med opgavelister fra listegruppen.
Undervisere
Reno Lindberg, Silkeborg Kommune
Merete Hansen, Sydkort
Allan Gyldendal Frederiksen, Syddjurs Kommune
Formål
At sætte deltagerne i stand til at udføre datavask af GeoDanmark data ved hjælp af lister i GeoDK.
Beskrivelse

Webinar kursus af ½ dags varighed. Afholdes en gang om året. 

Når GeoDanmark data har været til den årlige ajourføring hos producenten, har kommunen en opgave med at efterbehandle data. Det kan med fordel gøre med GeoDKs listefunktion, hvor man kan undersøge hvordan tilstande af GeoDanmark data er i ens egen kommune, fx 

  • Er der vejmidter med vejkoder, der ikke findes i Danmarks Adresse Register? 
  • Er der er sat vejkoder på alle relevante vejmidter?
  • Er der vejmidter med hul og som har samme vejkode på begge sider af hullet?
  • Er der bygninger med overlappende areal? 
  • Er der falske bygninger under nedlæggelse? 

Du ser, hvilke opgavelister kommunen modtager til efterbehandlingen. Du lærer at indlæse og anvende opgavelisterne i GeoDK, samt at tolke om der er en fejl og om den skal rettes. 

Program
  1. Velkomst præsentation og indledning
  2. En time med baggrund og demonstration af opgaven.
  3. En times øvelser med lister i egene kommune.
  4. En time med spørgsmål og dialog.
  5. Eventuelt og afslutning
Tilmeld dig arrangementet her
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.