ÆUP og årets ajourføring samt lister i GeoDK

Målgruppe
GIS-medarbejdere i kommunerne, der har ansvaret for ajourføring af GeoDanmark grunddata.
Undervisere
Merete Hansen, Sydkort
Annette F. Stammerjohan, KDS
Lennart Christoffersen, KL
Formål
At give deltagerne viden om, hvordan den årlige ajourføring af GeoDanmark grunddata er planlagt overordnet og hvordan den kan gennemføres af den enkelte kommune så smidigt som muligt.
Beskrivelse

Ændringsudpegning foregår en gang årligt og forløber i store træk efter den samme grundplan fra år til år. Der kan dog være mindre justeringer i GeoDK, fx ny funktionalitet og/eller justeringer i procedurer i forhold producenterne. Kom og bliv helt opdateret på, hvordan ajourføring af GeoDanmark grunddata kommer til at foregå i 2025.

Indholdet i 2025 er vægtet anderledes end tidligere år og vil omfatte to dele.

Del 1 handler primært om proces og tidsplan for ændringsudpegning. Hvordan er dynamikken i den samlede proces og hvordan ligger den kommunale opgave klemt inde mellem fotoflyvning og den egentlige produktion.

Del 2 omhandler hvor lister anvendes til ændringsudpegning og giver god plads til videndeling.

Webinaret er genopfriskning af opgaverne i ÆUP. Det forudsættes at deltagerne har prøvet ÆUP opgaven tidligere. Hvis du ikke har erfaring med processen fra tidligere bør du også deltage i introkursus i GeoDK 24. marts 2025.

Program

Indholdet er overordnet som beskrevet ovenfor.

  1. Velkommen.
  2. Nyt i GeoDK.
  3. Hvordan er den indbyggede logisk i tidsplanen, herunder hvad der ligger fast og hvad der er variabelt i forhold til vejr og producenter.
  4. Nyt klarmeldingssystem.
  5. Hvad er GeoDanmark fælles forpligtelse i forhold til omverdenen.
  6. Hvad er god kommunal praksis (best eller nødvendig). Kommunal videndeling.
  7. Demo, dialog og og spørgsmål.
  8.  Eventuelt.
Tilmeld dig arrangementet her
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.