Styrk jeres administrative ajourføring

Hvorfor?

En spørgeskemaundersøgelse har vist, at mange kommuner ikke har etableret processer for administrativ ajourføring af GeoDanmark objekttyperne Bygning og Vejmidte. GeoDanmark ønsker at støtte kommunerne i at styrke deres administrative ajourføringsprocesser. Derfor lancerer Administrativ Ajourføringsforum nu et tilbud om procesbistand, som vi inviterer alle kommuner til at søge.

Hvad?

Tilbuddet om procesbistand er gratis og henvender sig specifikt til kommuner, der oplever udfordringer med at etablere eller optimere deres administrative ajourføringsprocesser. Procesbistanden foregår gennem sidemandsoplæring fra en kommune, der har gode erfaringer med deres ajourføringsrutiner. Bistanden omfatter sparring og hjælp til at etablere rutiner for administrativ ajourføring af de centrale objekttyper som Bygning, Vejmidte, Vandløbsmidte og Sø.

Denne procesbistand er altså en hjælp fra én kommune til en anden. Det kræver derfor at der både er en kommune, der har behov for hjælp, og en kommune, der vil tilbyde sin hjælp.

Administrativt Ajourføringsforum formidler kontakten mellem ansøgerkommunen og den kommunale medarbejder fra en anden kommune, som yder bistanden. Vi bestræber os på at finde medarbejdere, der matcher de behov ansøgerkommunen har. GeoDanmark har afsat et beløb for 2025, og dækker omkostninger forbundet med bistanden for den kommunale medarbejder, der yder bistanden, inklusiv frikøb af op til et dagsværk (7,4 timer) samt eventuel transport.

Hvordan?

For at ansøge om procesbistand skal du udfylde ansøgningsskemaet længer nede på siden, hvor du kort beskriver de nuværende udfordringer. Jo bedre, du som ansøger beskriver den nuværende situation i kommunen, jo nemmere er det for Administrativt Ajourføringsforum at matche dig med en relevant medarbejder fra en anden kommune. For objekttypen Vejmidte er det f.eks. relevant at vide, hvilket vejforvaltningssystem din kommune bruger.

Ansøgningsproces:

  • Du  ansøger om procesbistand vedrørende ét eller flere af GeoDanmarks centrale objekttyper via siden her
  • Administrativ Ajourføringsforum vender hurtigst muligt tilbage på ansøgningen
  • Midlerne tildeles på basis af først til mølle-princippet
  • Administrativt Ajourføringsforum formidler kontakten til en kommunal medarbejder, der har gode erfaringer med etablering af ajourføringsrutiner
  • Den kommune, der yder bistanden, frikøbes i op til 7,4 timer samt eventuel transport
Kim Søgaard
Formand for Administrativt Ajourføringsforum, Ålborg Kommune
Jens Gottlieb
KL
+45 33 70 39 31
jego@kl.dk

Hvad er administrativ ajourføring?

Administrativ ajourføring er en løbende opdatering af GeoDanmark grunddata udført som led i myndighedsopgaver, f.eks. når der sker ændringer i BBR, eller når der etableres en ny vej.

Den administrative ajourføring er med til at sikre en god aktualitet i data, hvor en ændring umiddelbart kan ses i data, i stedet for at afvente fotogrammetrisk registrering af en ændringsudpegning. Den administrative ajourføring udføres også i Klimadatastyrelsen på baggrund af konstaterede fejl og mangler i data.

Det er frivilligt, om kommunerne vælger at foretage administrativ ajourføring af de centrale objekttyper. GeoDanmark ønsker dog at fremme administrativ ajourføring, da det sikrer højere aktualitet og øger anvendelsesmulighederne af data.

Samtidig kan en styrket administrativ ajourføring medvirke til en optimering af andre processer, f.eks. ændringsudpegninger og registrering af geometri i vejforvaltningssystemerne.

I linket nedenfor kommer du hen til vejledningerne for ajourføring af GeoDanmark grunddata.

"*" indikerer påkrævede felter

Her kan du ansøge om procesbistand

Navn*
MM skråstreg DD skråstreg ÅÅÅÅ
Hvilke(n) af disse objekttyper drejer ansøgningen sig om? (Sæt ét eller flere krydser)*
Hvilken opgave ønskes der hjælp til.
Hvor ønsker du at hjælpen skal foregå?*