Status på VRD projekt marts 2021

GeoDanmark startede i 2020 et forløb, hvor kommunerne på en række erfamøder fik hjælp til at implementere vejreferencedatabasen (VRD). Projektet var en stor succes med deltagelse af 88 kommuner og næste 200 deltager i de indledende 7 worklabs, der blev afholdt.

Da GeoDanmark projektet sluttede 1. oktober 2020, var et par kommuner blevet færdige med opgaven, mens de øvrige stadig var undervejs, og en del var endnu ikke kommet i gang. Derfor besluttede kommunerne at finansiere en fortsættelse af projektet, for at så mange kommuner som muligt kan få gevinst af VRD. Samtidig blev netop aspektet om de kommunale gevinster tilføjet projektet.

De kommunale medlemmer af GeoDanmark bestyrelsen er styregruppe for projektet som står på 3 ben: 1) Kobling af de kommunale vejadministrative data til VRD. Processen holdes i gang med erfamøder. 2) Gevinster; hvilke fordele og muligheder ser kommunerne selv ved at implementere VRD? 3) Kommunikation og koordinering.

Erfamøder
Siden oktober er der er gennemført erfamøder i oktober, november og december og februar 2021, i alt godt 30 erfamøder med 15-25 deltagere i hvert møde. Alle møder gennemføres på TEAMS. De første ca. 10 minutter af hvert erfamøde går med nyt fra projektet og derefter får deltagerne den resterende tid til at drøfte de svære eksempler sammen med eksperter fra SDFE, VD og Sweco. Det er særlig samspillet mellem datakravene i VRD, vejsystemer og GeoDK, der kan være udfordrende at gennemskue og fejlrette korrekt.

Der er planlagt flere erfamøder i marts og det er besluttet at erfamøderne fortsætter frem til maj for at give så mange kommuner som muligt tid til at bliver færdige med koblingsopgaven.

Gevinster af VRD
For yderligere at motivere kommunerne til at implementere VRD, indeholder projektet udarbejdelse af et gevinstkatalog. Der er indgået aftale med en konsulent, Bo Ellehave fra NorthTech, om at gennemføre en række interviews med de ”hurtigste” af deltagerkommunerne, som formodes at have den største motivation til at færdiggøre arbejdet.

Igennem interview med kommunernes vejchefer søger konsulenten efter, hvad der har fået de pågældende kommuner til at udføre opgaven. Hypotesen er, at vi kan finde en række ”gode grunde”, fx mere smidige arbejdsgange, nye muligheder for at analysere vejforvaltningens data eller andre kvalitative gevinster. Det er målet kommunikere fortællingen om “gevinsterne” i sidste del af projektet.

Kommunikation
Kommunikation og koordinering om projektet foregår i 3 spor:

  • Til projektets deltagere i TEAMS. Her ligger alt materiale, alle møder afholdes i TEAMS og her kan deltagerne også stille spørgsmål til eksperter fra VD, SWECO og SDFE samt selvfølgelig de øvrige kommunale eksperter.
  • Til chefer på vejområdet i kommunerne. Opgaven er en kan-opgave og den primære motivation for at udføre opgaven er, at der skabes kommunale gevinster. Når vejcheferne kender gevinsterne, vil de alt andet lige være mere motiverede for at bruge de nødvendige ressourcer på opgaven. Denne kommunikation er væsentlig for kommunernes fortsatte deltagelse i projektet.
  • Projektet koordineres løbende med VRD styregruppen, der især har været interesseret i kommunikation om projektet. VRD-styregruppen har desuden nedsat en følgegruppe, hvori VD og SDFE er repræsenteret. Denne orientering er også en del af denne kommunikation.
Kontakt
Lennart Christoffersen
KL
+45 33 70 30 87
lech@kl.dk